اینترنت آدم‌ها (23)

انتخاب دونالد ترامپ و داستان رمزنگاری

□ نوشته علیرضا محمدی‌فر

در دهمین بخش از این سلسله از مقالات که عنوان «عصرالکترونیکوجنگبزرگرمزنگاری» را داشت گفتیم که تلاش‌هایی از سوی رئیس FBI برای تعبیه‌کردنیکدرپشتی[1]درنرم‌افزارهایرمزنگاری‌ (یابه‌دست‌آوردنیکشاه‌کلیدبازکنندهقفلپیام‌هایرمزنگاری‌شده) انجام گرفت، کهآغازگر بحث‌هایفراوانیدربارهدرستییانادرستیایناقدامگردید. این بحث‌ها با انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا بیشتر شده است. در یازدهمین بخش از این سلسله از مقالات نیز چکیده‌ای از یک مقاله نشریه گاردین را آوردیم:

جب بوش، برادر رئیس جمهور اسبق آمریکا و نامزد فعلی جمهوری‌خواهان می‌گوید که برای مقابله با اشرار باید جلوی رمزنگاریِ برخط شهروندان گرفته شود. تعبیرات بوش بازتاب نظریات خطرناک جیم کامی[2]، رئیس اِف‌بی‌آی است که کمپینی عمومی را بر ضد اَپل و گوگل برای جلوگیری از رمزنگاری در آیفون‌ها و وسایل اندرویدی به راه انداخته است. جب بوش در یک کمپین انتخاباتی گفته است که اگر از رمزنگاری استفاده کنید، کار  دولت در یافتن  اشرار دشوارتر می‌شود. او نمی‌داند که ما برای بسیاری از کارهای‌مان در اینترنت، مانند امور بانکی از رمزنگاری بهره می‌گیریم.

متأسفانه، به نظر می‌آید که عقاید بوش بخشی از الگوی طراحی‌شده برای نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 باشد. به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از آنها درکی از فناوری‌های امنیت داده و نقش بسیار اساسی رمزنگاری در امنیت سایبری ما نداشته باشند. حتی یکی دیگر از نامزدها در پاسخ به این  پرسش که آیا اَپل و گوگل باید رمزنگاری دو سرِ ارتباط[3]  را پیاده‌سازی کنند یا نه، گفته است که باید دیوارهای سایبری فرو بریزند. این در حالی است که رمزنگاری دو سرِ ارتباط اگر قدرتمند باشد بهترین دفاعرا  در برابر حملات سایبری به وجود می‌آورد.

مایه خجالت است که کاخ سفید هنوز در برابر برنامه‌های خطرناک رئیس اِف‌بی‌آی نایستاده است.  در دنیای مدرن، اهمیت رمزنگاری قدرتمند را نمی‌توان دست‌کم گرفت. پس  نامزدهای ریاست جمهوری ما در چه زمانی این حقیقت را درک خواهند کرد؟

 

گفته می‌شود انتخاب ترامپ در آمریکا سبب تغییرات اساسی در سیاست‌های آمریکا شود. یکی از مهم‌ترین تغییرات در تنگ‌ترشدن حریم خصوصی خواهد بود. پیروزی ترامپ را که عقایدش درباره فناوری‌های اطلاعات شباهت زیادی با عقاید جب بوش و جیم کامی دارد می‌توان پیروزی مخالفان رمزنگاری در نظر گرفت.

 

 

 

ترامپ در کتابش با عنوان    «Time to Get Tough: Making America #1 Again» می‌گوید که «کل آزادی‌ها از امنیت ملی به دست می‌آید». به بیان ساده، اهمیت  امنیت ملی را فراتر از حریم خصوصی می‌داند.

 

بسیاری از فعالان حفاظت از حریم خصوصی، حامیان حقوق بشر،  رسانه‌ها، و حتی مسئولان اسبق امنیتی دولت آمریکا از احتمال کنترل گسترده‌تر شبکه‌های نظارتی آمریکا و تنگ‌تر شدن حریم خصوصی از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا اظهار نگرانی کرده‌اند.  فعالانحفاظتازحریمخصوصی وحامیانحقوقبشر می‌گویند که ریاست جمهوری دونالد ترامپ توازن بین حریم خصوصی و نظارت را به نفع نظارت گسترده‌تر تغییر خواهد داد. دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی این نظرش را  که قدرت نظارت بیشتری داشته باشد پنهان نکرده است.

ترامپ در گفتگو با برنامه پربیننده Fox & Friendsدرباره نامه سرگشاده تیم کوک[4]، مدیر عامل اَپل،  که با اشاره به متهم یکی از عملیات مجرمانه در آمریکا  گفته بود اَپل قصد ندارد که به FBI اجازه دهد که قفل گوشی مردم را باز کند صریحاً مخالفت خود را ابراز کرد. این مخالفت صریح ترامپ نشان می‌دهد که او یکی از طرفداران ایجاد در پشتی در وسایل موبایل است.  گوگل، اَپل، و مایکروسافت به شدت با این امر مخالف هستند. ترامپ بعدها حتی گفت که تا اَپل موافقتش را اعلام نکند باید اَپل را تحریم کرد[5]!

یک اظهار نظر جنجالی دیگر ترامپ در دسامبر 2016 بود که گفت باید دسترسی به بخش‌هایی از اینترنت را ممنوع کرد. نظرات ترامپ و جمهوری‌خواهان آمریکا در مجموع به این معنی است که با بهره‌گیری از فناوری‌های اینترنت آدم‌ها[6]و گردآوری کامل رکوردهای مکالماتی و ارتباطی و اطلاعاتی مردم آمریکا و مردم سایر نقاط جهان می‌توان  دوباره آمریکا را شماره یک کرد.

در جنگ اَپل با دولت آمریکا بر سر رمزنگاری، با روی کارآمدن ترامپ، بی‌گمان اَپل بازنده میدان خواهد بود. جمهوری‌خواهانبرای این که آمریکا را دوباره شماره یک کنند اَپل، گوگل، مایکروسافت، و دیگر بزرگان فناوری‌های اطلاعاتی را ناچار خواهند کرد که در پشتی را دست‌کم به طور پنهانی در نرم‌افزارهای رمزنگاری تعبیه کنند. با این همه، فناوری‌های رمزنگاری منبع باز[7] اجازه   نوزده‌هشتادوچهاری‌کردن دنیا را نخواهد داد (اشاره به کتاب «1984» نوشته جورج اُروِل[8]).□

 



[1]backdoor

[2]Jim Comey

[3]end-to-end encryption

[4]Tim Cook

[5]Boycott Apple.

[6]Internet of Humans

[7]open source

[8]George Orwell